Pagina's

donderdag 8 december 2011

Is dure make-up z'n geld waard? Budget vs. Expensive #3: Conclusie

Na de vorige twee artikeltjes over een vergelijking tussen dure en goedkope make-up heb ik vandaag de conclusie voor jullie. Even een lijstje met al mijn producten (inclusief reviewlinks, die ik vergeten was) en alle winnaars. En natuurlijk zal ik de hoofdvraag beantwoorden: 'Is dure make-up z'n geld waard?'





Voordat ik aan mijn conclusie begin zal ik eerst alle producten op een rijtje zetten, met de winnaar vetgedrukt. Tussen haakjes staat het cijfer dat ik het product geef, dat is geen goede review maar gewoon een richlijn.


MAC Studio Sculpt foundation (8)                   NYC Skin Matching foundation (7)
MAC Select Cover-Up concealer (9)                Catrice Allround Concealer (6)
Beautyblender (10)                                               Hema foundationkwast (7)
Inglot Freedom System blush (7)                     Catrice Mineral Powder blush (8)
MAC Beauty Powder (8)                                      Hema Terra Bronzing Powder (7)
MAC Lipstick See Sheer (9)                               ELF Lipstick Seductive (6)
Too Faced Shadow Insurance (10)                 Hema oogschaduwbasis (6)
Inglot Freedom System (8)                                 Essence en Catrice oogschaduw (8)
Bourjois Khôl&Contour (9)                                MAX oogpotlood (5)
Maybelline Gel Eyeliner (8)                                 ELF Waterproof Eyeliner (7)
Maybelline The Colossal mascara (10)           Catrice Allround mascara waterproof (7)


Zoals jullie kunnen zien hebben bijna alle dure producten gewonnen, maar was het verschil in kwaliteit meestal niet erg groot. Hierdoor kan ik de volgende vragen beantwoorden.

Is dure make-up per se nodig? Nee, natuurlijk niet. Er zijn tegenwoordig zoveel budgettoppers te vinden dat high-end make-up bijna onnodig is geworden. Toch hebben dure producten vaak (niet altijd!) iets speciaals wat ze beter, bijzonderder of meer gewild maakt dan de goedkopere. Ik zie dure make-up meestal als een extraatje, een toevoeging, maar niet als iets wat hard nodig is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, want voor mij is een top concealer en mascara wel ontzettend belangrijk, en ik ben dan ook best bereid daar wat meer geld voor neer te leggen. Dit zijn afwegingen die je zelf moet maken, maar in principe red je het ook gewoon met goedkopere.

Is budget make-up van even goede kwaliteit als duurdere? Dat hangt af van welk merk en welk product, maar een regel is het zeker niet. Lipsticks kun je net zo goed van Catrice kopen, en hetzelfde geldt voor foundations. Ook blushes, eyeliners en oogschaduws van goedkopere merken zijn prima. Voor foundation, concealer en mascara geldt dat je wat beter moet zoeken, maar budgettoppers zijn zeker te vinden. Denk maar eens aan de Catrice Photo Finish foundation, Essence Stay All Day concealer en verschillende mascara's. Oogschaduwbasis is voor mij de enige uitzondering, want ik heb nog geen budget primer gevonden die net zo goed zijn werk doet als mijn Too Faced Shadow Insurance. 


En dan nu de eindvraag: Is dure make-up zijn geld waard? 

Mijn antwoord hierop is Ja, dure make-up is zeker zijn geld waard. Niet elk product is goed natuurlijk, dus ik raad je aan een beetje uit te zoeken wat je koopt voor je het koopt. De prijs geeft geen garantie op goede kwaliteit, je moet altijd kritisch kijken naar producten. Maar als ik kijk naar mijn dure make-up zie ik bijzondere of perfecte producten, dingen die ik heel graag wilde hebben, heel mooi vind, en niet zo snel bij andere merken kan vinden. Dat zijn mijn voorwaarden om meer geld uit te geven aan make-up, want heel Chanel en Dior (die overigens niet eens zo'n topkwaliteit zijn volgens mij) leegshoppen zonder kritisch te zijn, dat is niets voor mij. 
Wel ben ik een soort 'basis' van écht goede, en als dat toevallig zo is ook dure, producten aan het opbouwen. Denk aan de perfecte foundation, concealer, oogschaduwbasis, blush, mascara en lipstick. Maar daarnaast pluis ik nog graag het Essence en Catrice schap uit in de Kruidvat, op zoek naar de beste producten voor de laagste prijs.

Zoek je nou dat ene perfecte, bijzondere product wat je bij budgetmerken niet kunt vinden? Kijk dan eens verder dan de drogisterij en vergroot je budget, want ik weet zeker dat het te vinden is. Maar in de meeste gevallen kun je voor minder geld iets vinden wat (bijna) even goed is. 

Na mijn conclusie ben ik erg benieuwd naar die van jullie. Kopen jullie graag dure of goedkope make-up en wat heeft volgens jou 'gewonnen'? Laat het weten, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Ik zal nog wel vaker budget vs expensive doen, maar dan zal ik me beperken tot één (of eigenlijk twee: één goedkope en één dure) product. Morgen komt er een receptje online van mijn all-time favourite lunch!

Liefs, Nina
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...