Pagina's

dinsdag 6 december 2011

Is dure make-up z'n geld waard? Budget vs. Expensive #1: Gezichtsmake-up

Hi guys,

Wat een gelukje, toen ik vandaag mijn laptop aanzette bleek dat het toetsenbord het voor een groot deel alweer doet. Ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft, maar zelfs als dat niet het geval is komt het goed uit, want daarom staat er weer een lang artikeltje voor jullie klaar!

De laatste tijd betrap ik mezelf er op dat ik steeds vaker duurdere producten (MAC, Inglot, enz.) koop in plaats van de budgetvarianten (Essence, Catrice, etc.). Mijn smoes is 'Ik wil graag een aantal goede basisproducten van goede merken', maar is dat nou wel waar? Ik besloot het uit te testen en een vergelijking te maken tussen duurdere en goedkopere merken om te zien of de prijs nou echt verschil maakt in kwaliteit. Ik maakte een simpele, dagelijkse look met zowel goedkope als duurdere producten. Het resultaat zien jullie op de volgende foto (links is de budgetlook, rechts die met duurdere make-up) en als je verder leest geef ik mijn mening over de producten die ik heb gebruikt.




Ik heb geprobeerd de looks enigszins hetzelfde te maken, en dankzij de goede (ahum) kwaliteit van de flitser op mijn Canon 1000D zien ze er ook hetzelfde uit. In het echt was de 'dure ooglook' wat meer goudkleurig dan de foto laat zien, neigde de goedkope lipstick meer naar roze, was de dure blush feller en donkerder en was de goedkope foundation nóg minder mijn kleur dan de dure.
Ik heb even na zitten denken hoe ik dit het beste op kon schrijven en besloot uiteindelijk dat een soort puntsgewijs lijstje het meest overzichtelijk is. Niet heel netjes en ontzettend lekker om te lezen, maar uiteindelijk geeft dit wel duidelijke informatie. Hier is dan een overzicht van de producten die ik heb gebruikt, welke ik beter vond en waarom.

Foundation
NYC Skin Matching €5,- - MAC Studio Sculpt €29,-
Beide foundations waren niet meer de goede kleur voor mij (lang verhaal, daar komt een artikeltje over als ik wél de goede kleur heb aangeschaft) maar bij NYC viel dat net wat meer op. Beide foundations werkten prima, maar uiteindelijk vond ik de Studio Sculpt fijner in gebruik, en ook het resultaat werd mooier. Daarom kies ik voor de MAC Studio Sculpt, maar het scheelt niet veel als je de prijs meeneemt.



Concealer
Catrice Allround Concealer €3,50 - MAC Select Cover-Up €16,50
De Catrice Allround Concealer gebruik ik al twee jaar, en omdat ik nooit iets beters kende was ik er best tevreden over. Nee, hij verdoezelde niet al mijn onzuiverheden, maar kan dat dan? Sinds ik mijn MAC Select Cover-Up heb weet ik het antwoord: Ja! De Select Cover-Up is niet eens de best dekkende MAC concealer, maar alsnog veel beter dan die van Catrice. Ook voor wallen werkt hij beter. De winnaar is dus duidelijk de MAC Select Cover-Up.



Foundationkwast/spons
Hema Foundationkwast - Beautyblender
Bij mijn goedkope look bracht ik de foundation aan met mijn Hema foundationkwast, en in de dure look met de Beautyblender. Hoewel ik de foundationkwast graag gebruik voor maskertjes en losse poeder op moeilijk bereikbare plekken is de Beautyblender toch sneller, makkelijker en geeft het een veel mooier resultaat.





Blush
Catrice Mineral Powder Blush - Inglot Freedom System Blush
Vergelijkbare kleuren blush zoeken was nog lastig. Ik heb namelijk maar één dure blush, en dat is de donker perzikkleurige van Inglot. De blush die het meeste in de buurt kwam was er eentje van de oude Catrice collectie. Deze werkte prima en was best goed gepigmenteerd. Die van Inglot bevatte veel meer pigment, maar eigenlijk vond ik het iets té veel en daarom kies ik voor de Catrice Mineral Powder Blush.




Highlighter
Hema Terra Bronzing Powder - MAC Beauty Powder How Beautiful!
Ik gebruikte vroeger nooit highlighter, maar sinds ik de MAC Beauty Powder heb vond ik dat het er ook wel bij moest. Hiervoor pakte ik af en toe de Hema Terra Bronzing Powder die ik van Sara heb gekregen en heel mooi vind, maar deze is toch meer geschikt voor de zomer. De MAC Beauty Powder vind ik juist mooi in de winter, brengt egaler aan en bevat meer pigment, maar uiteindelijk is het verschil niet zo groot dat je niet zonder kunt. Eigenlijk is het nu gelijkspel, maar omdat ik zowel de verpakking als het product van de MAC Beauty Powder mooier vind kies ik toch daarvoor.



Dat waren de gezichtsproducten, morgen zal ik verder gaan met de oogmake-up en lipstick, omdat het anders wel erg lang wordt. In dat artikel zal ik ook de conclusie van het totaal noemen, maar dit is mijn conclusie van de gezichtsmake-up:

Ik heb nu 10 (5 goedkope, 5 dure) gezichtsproducten uitgetest en bij 4 van de 5 heeft de dure gewonnen. De budgetproducten zijn allemaal prima kwaliteit, en ik raad ze ook zeker aan, maar als je een duurder product koopt is dat niet zonde. Heb je dus per se dure make-up nodig? Nee! Maar als je op zoek bent naar topkwaliteit is het wel een goede investering. 


En voor wie het alweer vergeten was, hier komen nog eens de looks die ik maakte. Links budget, rechts expensive. De kleurverschillen van mijn huid liggen overigens aan het licht. 

Ik hoop dat jullie dit een beetje interessant vonden, het was weer eens wat anders dan een review maar ik vond het leuk om de producten te vergelijken. Laat me weten wat jij vindt van het artikel, en welke budgetproducten je boven de duurdere variant verkiest!

Liefs, Nina
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...