Pagina's

woensdag 27 juli 2011

Easy DIY Beautyproducten



Nu ik een no-buy houd en twee weken geen beautyproducten (en kleding en andere dingen..) mag kopen moet ik creatief zijn als het gaat om nieuwe producten. Ik mag niets kopen, maar natuurlijk wel maken!
Gisteren maakte ik twee lekkere scrubs, en ik heb nog meer receptjes om met jullie te delen.





Zoals ik al zei maakte ik gisteren twee scrubs, een bodyscrub en een lipscrub. Ze waren allebei heel makkelijk om te maken en werken prima, dus wilde ik ze even met jullie delen:

Natuurlijke bodyscrub
Recept van Beautylab.nl

Ingrediënten:
Suiker en/of zout (suiker is grover, maar prikt niet, dus kies zelf maar! Je kunt ook mengen!)
Verschillende natuurlijke oliën, zoals amandelolie en zonnebloemolie maar ook minder bekende oliën zoals rijstkiemolie en abrikoospitolie
Pot of bakje om het in te doen
Lepel om te roeren

Hoe?
Dit recept is super simpel, want het gaat er om dat je de scrubdeeltjes (dus suiker of zout) mengt met de oliën die je wilt gebruiken. Roer dit allemaal goed door en voeg olie toe tot je de scrub nat genoeg vindt. Serena heeft een handig filmpje gemaakt, deze vind je via de link in dit artikel.
Als je geen zin hebt om een filmpje te kijken is hier de uitleg in stappen:
1. Kies je hoeveelheid suiker en/of zout en doe dit in een bakje
2. Kies de oliën die je wilt gebruiken
3. Voeg de olie toe aan de scrub tot je vindt dat de verhouding goed is. Niet te droog, niet te nat.
4. Als je wilt kun je nog etherische olie of parfum olie toevoegen (geen olie voor in een brandertje!!) zodat je scrub lekker gaat ruiken. Ook kun je een kleurstof (food colouring) gebruiken om het geheel er leuk uit te laten zien. Ik deed dit niet omdat ik altijd bang ben dat de kleurstof gaat afgeven en ik rondloop met blauw getinte benen.

Voor mijn scrub gebruikte ik vooral suiker, omdat ik hem wat grover wilde, maar ik heb er ook zout bij gedaan. Voor een paar grote korrels (die overigens iets té groot waren, geen aanrader dus) voegde ik wat grof zeezout toe. Zo zag mijn scrub er uit op mijn huid, zoals je ziet is suiker toch wat grover dan je denkt!


Ik gebruikte twee soorten olie, namelijk amandelolie en zonnebloemolie. Deze zijn allebei goedkoop, makkelijk verkrijgbaar, verzorgend en geurloos. Om mijn scrub een beetje een geurtje te geven voegde ik een paar druppels parfumolie van de The Body Shop toe. Zo zag mijn uiteindelijke scrub er uit:



Ik heb de scrub al uitgeprobeerd en vind hem heel fijn. De olie legt wel een vettig laagje op mijn huid, maar niet te erg en dit trekt in waardoor het heel goed is tegen een droge huid. De scrub kun je maximaal 3 maanden bewaren, bewaar hem het liefste niet in de badkamer maar op een koele, droge plek.

Verzorgende lipscrub
Eigen recept


Ingrediënten (let op: kleine hoeveelheden!):
Lippenbalsem naar keuze
Suiker
Vloeibare honing (optioneel)
Olie
Klein potje
Bakje om het in te maken

Neem een beetje van de lippenbalsem die je hebt gekozen. Ik gebruikte mijn oude blikje Vaseline Rosy Lips, deze was ooit gesmolten en zo in de dop terecht gekomen. Om de balsem zacht te maken kun je een aansteker onder je blikje of lepel houden, maar pas op want er komt wel een zwarte brandvlek op de lepel of het blikje! Doe dit dus alleen als je het daarna toch weg kan gooien of vaker gaat gebruiken voor zoiets.
Als de lippenbalsem gesmolten is (hij hoeft niet helemaal vloeibaar te zijn, als je hem maar goed kunt roeren) stop je dit in een bakje. Hier bij gooi je wat suiker en dan even roeren!
Als je vindt dat er genoeg scrubdeeltjes in de scrub zit moet hij nog vloeibaarder worden. Om dit te doen kun je olie en honing toevoegen. Ik gebruikte een scheutje zonnebloemolie en een klein beetje vloeibare bloemenhoning.
Als je hebt geroerd en de scrub iets vloeibaarder is dan je eigenlijk zou willen (als de lipbalsem afkoelt wordt het geheel iets harder, vergeet dat niet!) is hij klaar en kun je hem in een potje gieten of scheppen. En klaar, je hebt nu een lekkere natuurlijke en verzorgende lipscrub! Honing hydrateert de huid, de lipbalsem verzorggt en de suiker scrubt! De olie is alleen om het geheel vloeibaarder te maken. Ik vind dit zelf een fijne lipscrub en ik gebruik hem dan ook best vaak om de velletjes van mijn lippen te scrubben. Bedenk wel dat de scrub niet eeuwig houdbaar is. Als je het bewaart in een luchtdicht potje op een droge, koele plaats (niet de koelkast dus hihi) ben je al een heel eind, maar ik zou proberen de scrub binnen een maand op te maken. Ik denk ook dat je zelf wel merkt of hij nog goed is, bij een raar geurtje of iets anders wat niet hoort zou ik hem gewoon weggooien.

Zo zag mijn scrubje eruit, lekker roze:


Ik vond dit allebei zeer geslaagde receptjes en ik raad ze dus ook echt aan! Verder heb ik nog wat receptjes met honing gevonden en aangepast, maar deze heb ik nog niet zelf uitgeprobeerd:

Honing-havermoutmasker
Honing en havermout zijn allebei heel goed voor de huid. Havermout egaliseert en verzorgt de huid, dat is vooral fijn voor droge en gevoelige huidjes. Honing werkt anti-bacterieel en geneeskrachtig en is dus fijn bij wondjes, littekentjes en natuurlijk puistjes. Er zit ook yoghurt in het masker, dit zorgt ook voor een mooi huidje. Dit masker is vooral geschikt voor de droge en gecombineerde huid, maar in principe heb je er met alle huidtypes wat aan!
Het masker mag je elke dag gebruiken, maar het hoeft niet.

Ingrediënten:
1/4 kopje yoghurt
1/2 kopje havermout
2 theelepels honing

Je kunt de havermout eerst in de blender doen zodat het een smeuïg papje wordt, maar je kunt er ook voor kiezen de havermout heel te laten, dan wordt het masker wat brokkeliger. Gier de yoghurt en honing bij de havermout en roer het tot het een papje is. Laat het 10 tot 15 minuten zitten en spoel het daarna af met warm water.

Honing haar serum
Ook voor je haar is honing heel gezond. Dit receptje is supereasy maar werk prima!

Ingrediënten:
Een theelepel honing
250 ml water

Los een theelepel honing op in 250 ml water. Was je haar met shampoo en wrijf het mengsel daarna in je haar. Niet uitspoelen, droogdeppen met een handdoek is genoeg.

Haarmasker met honing, olijfolie en ei
Dit masker is perfect voor droog en pluizig haar, vooral voor pluizige krullen.

Ingrediënten:
1 ei
1 eetlepel honing
1 eetlepel olijfolie

Klop het ei en voeg daarna de honing toe. Als de honing door het roeren is opgelost kun je de olijfolie toevoegen. Roer alles goed door elkaar en breng het daarna aan op je haar.
Na een kwartiertje moet je het masker uitspoelen met lauw water (niet warm, dan blijft het ei in je haar zitten en verliest het ook glans) en eventueel nog even wassen met shampoo.


Ik hoop dat jullie deze DIY receptjes leuk vonden en ze zelf ook eens gaan proberen.
De scrubs zijn heerlijk, en ook de honingmaskertjes lijken me heel fijn. Als je wilt weten wat honing precies doet, lees dan dit artikel op Beautylab. Hier wordt duidelijk uitgelegd wat de werking van dit wondergoedje is.
Je kunt trouwens ook heel simpel honing op je gezicht smeren als masker, dit werkt ook goed, maar een klaargemaakt maskertje is natuurlijk wel iets fijner!

Veel plezier met de maskertjes, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Liefs, Nina
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...